Uppdrag
Under 2008 levererade vi den första versionen av ”Portalen”, där det initiala uppdraget var att modernisera deras bokningsapplikation för helikopterverksamheten. Uppdraget var en framgång och därefter har vi i etapper vidareutvecklat systemet till andra verksamhetsområden så som pilotdagbok, serviceunderhåll och ekonomisk uppföljning.
Portalen är idag en central del i Kallax Flygs organisation då den innehåller all serviceinformation gällande helikoptrarna och alla olika komponenter, informerar när det är dags för ny service, supporterar inventarielistor, alla flygtider, bokningar och pilottimmar. Med andra ord tillhandahåller systemet all data relaterat till kundens huvudverksamhet.
Nu arbetar vi, tillsammans med kunden, med att vidareutveckla systemet genom att utveckla en pilotapp för iPads. Pilotappen kommer att ersätta dagens papperssystem, vilket kommer att förenkla och förbättra piloternas vardag, och räknas med att vara klar till högsäsongen 2017.
Teknik
Systemet är utvecklat på Microsoft ASP.NET med Ext.NET som gränssnittsramverk och MS SQL Server som databas.
Arbetet
Projektet har genomförts i en agil arbetsform med tät kontakt och samarbete. Efter utrullning av systemet har projektet gått in i en förvaltningsfas med nära samarbete mellan Mirror och Kallax Flyg för att tillsammans vidareutveckla systemet för att möta verksamhetens framtida krav och önskemål.
Resultat
Ett verksamhetssystem som driftsattes 2008 och som ständigt utvecklas i symbios med kundens verksamhet.